alergolog nfz
Zarejestruj się

Specjalistyka (12) 638 08 59 Pracownia RTG (12) 314 60 20

rejestracja@widokmed.pl

TALERZ ZDROWEGO ŻYWIENIA

Wielu z nas słyszało o piramidzie żywienia – reprezentuje ona zasady zdrowego żywienia z podziałem na grupy produktów i pokazuje czego powinniśmy jeść najwięcej a czego unikać.
Ale czy znane jest nam pojęcie talerza zdrowego żywienia?

Zostało ono wprowadzone przez naukowców i dietetyków w ramach tworzenia poradnika zdrowego żywienia. Jest to graficzne przedstawienie jaka ilość warzyw, owoców, białek i pełnoziarnistych produktów powinna znaleźć się na naszych talerzach.

Jak widać na obrazku 50% powinny stanowić warzywa i owoce (więcej warzyw niż owoców). Co ciekawe nie zaliczamy tutaj ziemniaków, które mają negatywny wpływ na poziom cukru we krwi. Na naszym talerzu powinno być wiele kolorów i różne rodzaje warzyw.

25% – zdrowe białka: drób, ryby, rośliny strączkowe, orzechy.
Ograniczamy – czerwone mięso, gotowe przetworzone produkty mięsne (zawierają dużo soli i sztucznych składników).

25% pełnoziarniste produkty zbożowe – razowy chleb, makaron, brązowy ryż, komosa ryżowa. Ograniczamy – białe pieczywo, biały ryż i makron pszenny – one również mają niekorzystny wpływ na poziom cukru we krwi

Pamiętajmy również o spożywaniu w umiarkowanej ilości zdrowych tłuszczy – oliwa z oliwek, olej rzepakowy, kukurydziany czy z orzechów.

Pijmy wodę! Wyeliminujmy z naszej diety przetworzone, słodzone napoje. Nie dosładzajmy herbaty i kawy a picie soków ograniczmy do 1 szklanki dziennie.

Nie zapominajmy o aktywności fizycznej – sama zdrowa dieta nie wystarczy. Ćwiczenia pomogą nam utrzymać prawidłową wagę i wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu.

Jeśli mamy problem z dostosowaniem się do wskazań lub potrzebujemy wyjaśnień niezrozumiałych dla nas rzeczy – udajmy się do dietetyka.
Na wizycie dietetyk omówi z nami nasze nawyki żywieniowe, cele zdrowotne i da wskazówki jak zdrowo się odżywiać lub zaplanuje nam jadłospis.

Pamiętajmy, że warto dbać o swoje zdrowie i samopoczucie! Nawet niewielkie, stopniowe zmiany w naszej diecie mogą mieć ogromny wpływ na nasz organizm.
Jeśli mamy problem by samodzielnie poradzić sobie z wdrażaniem zdrowego żywienia, nie wiemy od czego zacząć czy po prostu chcielibyśmy poznać sprawdzone przepisy – dietetyk, jest osobą do której powinniśmy się zwrócić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dziesięć + 2 =